Tips til brug af hestetrailer

Selv de mest godmodige heste, der skal transporteres, oplever naturlige stress reaktioner fra det tidspunkt, læsningen begynder. Selvom de ser helt tilfredse ud, vil hestene sikkert være blevet dehydreret under transporten, have fået svækket immunforsvaret eller være blevet udmattede. Heste, der lige er blevet transporteret, er meget mere sårbare, end de ser ud til at være, og hesteforskere har identificeret mange af de næsten umærkelige følgevirkninger efter transporten, om ikke alle grundene til dem.

Følgende 10 forslag er baseret på forskernes nuværende viden om eftervirkningerne af transport, men efterhånden som man lærer mere, kan disse retningslinjer ændre sig. Eventuelle stress-reducerende foranstaltninger, du kan tage, vil forbedre hestens reaktion efter en tur ned ad landevejen.

1. Lad være med at tøjre hestenetraeller giv dem langt tøjr—under kørslen.

Forskere er enige om, at en hest, der kan sænke hovedet til under skulderhøjde vil være meget mindre tilbøjelig til at lide af åndedrætsproblemer under transporten. Visse trailerdesigns giver ikke hesten mulighed for at sænke hovedet ret meget, og visse heste slås med sidemanden, hvis de får løst tøjr. Men når det er muligt, bør du lade hestene udnytte al den plads, der er, så de kan holde hovedet i en naturlig slimdrænende stilling.

2. Transporter heste i vante, godmodige grupper

Hvis din heste transporteres sammen med sine kammerater, er der mindre risiko for, at den vil blive udsat for smitsomme sygdomme eller komme til skade, og den vil ikke være ekstra stresset over at skulle være sammen med fremmede heste samtidig med, at den skal klare de fysiske strabadser fra transporten.

3. Hold traileren skinnende ren.

Patogener fra udtørrede hestepærer kan overvælde åndedrætssystemet, hvis det er svækket af stress fra traileren. Hvis det er en lang tur, skal du tage hestepærerne ud af traileren, hver gang du stopper. Og efter hver tur, skal du spule traileren grundigt ud og fjerne alle hestepærer og urin.

4. Træn hesten i læsning og transport.

Læsningen er den mest stressende del af hele transportoplevelsen, og det er det tidspunkt, hvor skader er mest tilbøjelige til at ske. Sørg for at hesten er godt vant til og komfortabel med hele processen. Hvis din hest er specielt vanskelig at læsse, er det klogt at søge hjælp fra en erfaren og tålmodig træner, der kan hjælpe med tilliden. Og selv om du aldrig tager nogen steder hen, bør du læsse din hest et par gange om året og køre rundt i nabolaget bare for at holde det ved lige.

5. Sørg for god luftkvalitet i traileren.

Med mindre du transporterer under de koldeste, vådeste himmelstrøg i en åben trailer er der ikke den store risiko for, at hestene kommer til at fryse, sammenlignet den risiko, der er forbundet med begrænset udluftning, koncentreret bilos og for høj varme. Hvis du er i tvivl om temperaturen, er det bedst at give hestene tæppe på og lade ventilationskanaler og vinduer stå åbne. For at tjekke for træk, skal du køre med i den tomme trailer og tilpasse ventilationskanalerne og vinduerne, så eventuelle kraftig træk, der kan få hestene til at fryse, bliver omdirigeret. Ved at holde bagvinduerne lukket og bruge måtter uden, samt gøre høet vådt, kan du reducere mængden af støv i traileren.

6. Lad hestene hvile i en uge efter en lang rejse

Transport giver anledning til fysiske ændringer, der gør heste udsatte for sygdom, hvilket kan være tilfældet i flere dage efter turen ender. For at sikre dig, at du ikke stresser en allerede skrantende hest, skal du planlægge at have hesten ankomme på bestemmelsesstedet en uge før, den vil blive bedt om at gøre nogen som helst større atletisk indsats.

7. Hold traileren i god stand.

Undgå enhver mulighed for sammenbrud ved jævnligt at tjekke og reparere traileren efter behov. Vær særligt opmærksom på gulvbrædderne, rampen, bremserne og sammenkoblingen. Hvis noget ser forkert ud, må du ikke bruge traileren fra Kronborg, før den er blevet gennemgået af en fagmand og repareret.

8. Kør hensynsfuldt.

Mens der ikke har været de store videnskabelige undersøgelser om virkningen af køreteknikker på transporterede heste, er forskerne enige om, at en langsommere og blidere tur er lettere end en, der er hurtig, men med flere hårde opbremsninger. Kør selv en tur med i en tom trailer og oplev forskellen i kørselsstilen på egen krop. En nyttig prøve på dine egne evner som chauffør er at placere et glas halvt fyldt med vand på instrumentbrættet. Hvis du kan køre uden at vandet skvulper trekvart opi glasset, er din kørsel passagervenlig.

9. Giv rigeligt med van og hø nok, men ingen korn.

Vand er nødvendigt under transporten for at bekæmpe dehydrering, en almindelig bivirkning af transporten, der kan føre til andre, mere alvorlige problemer. Hver gang du stopper, eller mindst hver fire timer, skal hestene have vand, du har med hjemmefra, i en spand, de er vant til. Mange heste, der bliver transporteret, vil ikke drikke de første otte timer, de er på vej, og nogle vil måske ikke drikke overhovedet, men bliv alligevel ved med at tilbyde det. Hø er meget beroligende for heste under transport, og det hjælper dem med at holde vand i bugen. I visse trailere kan støv fra høet dog blæse direkte ned i hestens luftrør. Hvis du gør høet vådt, kan det være med til at begrænse støvet. Forskerne er enige om, at det ikke er en god ide at fodre heste med korn under transporten. Hvis stresset påvirker tarmfunktionen, som man mener den gør, vil kornet sidde i bugen og blive fermenteret, hvilket muligvis kan føre til kolik eller laminitis.

10. Imødekom den enkelte hests foretrukne rejsemåde.

Noget af det vigtigste at huske, når du skal transportere heste, er nok hvad den enkelte hest foretrækker. Visse heste rejser uden at kny i situationer, som andre finder utålelige. Eksperimenter med alle variablerne—stillinger under rejsen, hvornår de skal have vand, endda det tidspunkt på dagen, du kører–indtil du finder en kombination, der passer din hest eller de fleste af de heste, du normalt transporterer sammen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *